Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sebereflexivní próza 30. a 40. let v české literatuře
SELNER, Ondřej
Předložená disertační práce se zabývá specifickými řečovými figurami uměleckých textů, které se v literárněhistorické diskuzi ustálily pod pojmem sebereflexivita. V první části práce se její autor pokouší nalézt jak inspirační zdroje této poetiky v širším historicko-kulturním evropském kontextu, tak i její případné souvislosti s modernistickým proudem uvažování a následně hledá iniciační momenty těchto postupů v bohemikálním prostoru. V pojednání také napříč různými literárněvědnými přístupy mapuje základní pojetí zkoumané problematiky na poli české filologie. Po prozkoumání těchto domácích tezí, vytyčení styčných otázek z nich vyplývajících a definování určitých kolizních a limitujících momentů se práce obrací zpět k samotnému termínu sebereflexivity a ohledává zdroje jeho myšlenkové sémantiky v zásadních koncepcích předních evropských filozofů 1. poloviny 20. století - Edmunda Husserla, Jeana-Paula Sartra, Martina Heideggera a Maurice Merleau-Pontyho. Analýza relevantních děl těchto vybraných filozofů dovedla autora k vytvoření jakési myšlenkové mapy, která vykazuje zřejmé motivické paralely se sebereflexivními texty, což dokládají východiska stanovená pro jejich interpretaci. Se záměrem ověřit souvislost a platnost vytyčených východisek vznikly tři případové studie, jež se věnují klíčovým sebereflexivním dílům české prózy 30. a 40. let 20. století - Hře doopravdy Richarda Weinera, Rozhraní Václava Řezáče a Hlavě umělce Milady Součkové.
Surrealistická "hra" a její využití v díle Richarda Weinera Hra doopravdy
Vitouš, Ladislav ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Málek, Petr (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se snaží osvětlit Weinerovo pojetí hry jako specifické prožívání světa. Pojem hry je zde vztažen hned k několika úběžníkům a to především k uměleckému pojetí skupiny Le Grand Jeu, širšímu kontextu filosofie a především k surrealistickému projektu. Cílem práce není přiřadit autorovu tvorbu k existujícím literárním směrům a tendencím (ani její fragmentarizované části), ale naopak vymezit její jedinečnost v kontrastu k nim. Neomezuje se přitom na jednu rovinu textu, ale bere v úvahu všechny básnické prostředky k odhalení autorova pojetí hry a světa obecně. Předmětem zkoumání je autorova poslední beletristická práce Hra doopravdy. Klíčová slova Richard Weiner Hra doopravdy Le Grand Jeu surrealismus surrealistická hra
Surrealistická "hra" a její využití v díle Richarda Weinera Hra doopravdy
Vitouš, Ladislav ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Málek, Petr (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se snaží osvětlit Weinerovo pojetí hry jako specifické prožívání světa. Pojem hry je zde vztažen hned k několika úběžníkům a to především k uměleckému pojetí skupiny Le Grand Jeu, širšímu kontextu filosofie a především k surrealistickému projektu. Cílem práce není přiřadit autorovu tvorbu k existujícím literárním směrům a tendencím (ani její fragmentarizované části), ale naopak vymezit její jedinečnost v kontrastu k nim. Neomezuje se přitom na jednu rovinu textu, ale bere v úvahu všechny básnické prostředky k odhalení autorova pojetí hry a světa obecně. Předmětem zkoumání je autorova poslední beletristická práce Hra doopravdy. Klíčová slova Richard Weiner Hra doopravdy Le Grand Jeu surrealismus surrealistická hra

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.